Ne všichni sionisté měli koloniální vizi, která nicméně hnutí postupně ovládla
V roce 1931 ze sionistického hnutí dokonce vystoupila revizionistická strana, protože sionistické hnutí odmítlo deklarovat vznik suverénního židovského státu jako jediné řešení židovské otázky a tedy i cíl hnutí. To se změnilo až s tzv. Biltmorovým programem v roce 1942, kdy si sionisté za cíl vytyčili vlastní armádu, vlajku a další atributy státu. Asher Zvi Hirsch Ginsberg známý spíše pod svým hebrejským a autorským jménem Ahad Ha’am byl jedním z předních předstátnických sionistických myslitelů a známý jako zakladatel kulturního sionismu. S jeho světskou vizí židovského "duchovního centra" v Izraeli se postavil Theodoru Herzlovi, který prosazoval politický sionismus. Ginsberg byl považován za hlavního interního kritika sionistického hnutí. A tedy i nejznámější sebekritika hnutí pochází z jeho pera. Zrodila se v eseji s názvem "Pravda z Eretz Ysrael", kterou Ginsberg napsal v roce 1891 po návratu z jeho první cesty do Palestiny, kterou pak často navštěvoval. Ginsberg psal později z Palestiny časté zprávy o tom, jak pokračují židovské osady. O svém zklamání ze vztahu Židů k místním Ginsberg píše toto: Zajisté se musíme poučit z obou našich historií. Jak z té minulé, tak z té současné. Jak opatrní musíme být, abychom nevyprovokovali hněv místních lidí tím, že bychom se k nim chovali špatně. Jak bychom měli být opatrní při jednání s cizinci, mezi které jsme se vrátili žít. Měli bychom se k těmto lidem chovat s láskou a respektem. A nemusím ani říkat, že se spravedlností a dobrým úsudkem. Ginsberg už v roce 1891 také začal bořit sionistický mýtus o “zemi bez lidí pro lidi bez země” a Palestině jako neobdělávané pouštní zemi: My, kteří žijeme v zahraničí, jsme zvyklí věřit, že téměř celý Eretz Yisrael je nyní neobydlená poušť a každý kdo si tu chce koupit pozemky může. Ale to není pravda. Je velmi obtížné najít v zemi [Ha'aretz] obdělaných polí taková, která nejsou používána k výsadbě. Ladem zůstávají jen písečné lány nebo kamenné hory, které by vyžadovaly tvrdou práci a velké investice, aby byly vhodné pro výsadbu. A to proto, že Arabi nemají příliš rádi v současnosti pracovat na vzdálené budoucnosti. Proto je velmi obtížné najít dobrou půdu pro dobytek. A nejen rolníci, ale také bohatí vlastníci půdy neprodávají dobrou zemi tak snadno ... My, kteří žijeme v zahraničí, jsme zvyklí věřit, že všichni Arabi jsou divocí pouštní lidé, kteří stejně jako osli nevidí ani nejsou schopni pochopit, co se kolem nich děje. Ale to je vážná chyba. Arabi jsou stejně jako všichni semité ostře smýšlející a chytří. Všechny černošské čtvrti Sýrie a Eretz Yisrael jsou plné arabských obchodníků, kteří vědí, jak využít masy a mají přehled o každém, s kým obchodují - stejně jako v Evropě. Arabi, zejména městské elity, vidí a chápou, co děláme a co chceme dělat s touto zemí, ale oni mlčí a předstírají, že si toho nevšímají. Pro tuto chvíli náš postup nepovažují za budoucí nebezpečí, které by jim hrozilo ... Ale v případě, že přijde čas, kdy se život našich lidí v Eretz Yisrael vyvine do bodu, kdy jim budeme brát jejich místo, a to buď mírně nebo výrazně, místní jen tak snadno neustoupí o krok stranou.
Zdroj: Wrestling with Zion: Progressive Jewish-American Responses to the Israeli-Palestinian Conflict, editováno Tony Kushnerem a Alisou Solomon, Grove Press, 2003, st. 15 Kol Kitve Ahad Ha'am, The Jerusalem Publishing House, 1953 http://www.jewishvirtuallibrary.org/…/…/DMuirMEQzionism.html
|
hlavní článkynejčtenějšíPalestinci v noci ubránili vesnici před dalším nájezdem osadníků, které agresivně bránila armáda Izraelští extrémisté zaútočili na další dům ve vesnici Duma, kde bylo upáleno dítě 85 Percent of Palestinians killed by Israel were Extra-Judicially Executed |