Nová izraelská učebnice občanské nauky glorifikuje židovské teroristy Irgunu, osady považuje za "konkrétní vyjádření hlubokého spojení s izraelskou zemí, státem a sionismem" a z občanské nauky dělá náboženskou
Učebnice také klamně tvrdí, že za palestinskými násilnostmi posledních měsíců stojí především arabští obyvatelé Izraele. Jazykový editor Olivier Fitoussi učebnici zkritizoval v dopise, který poslal zodpovědným představitelům izraelského vzdělávacího systému. Fitoussi o autorech tvrdí, že z občanské nauky udělali náboženskou, falzifijují fakta a ignorují kontroverznost izraelských osad. Učebnice představuje "pokus o nepřátelské převzetí osnovy občanské nauky a snaží se téma, které je univerzální a liberální, religionizovat". Například oddíl o lidských právech zahrnuje 20 citací z náboženských textů, včetně citací z Maimonidese o právu na život, svobodě a rovnosti, zatímco předchozí vydání citovalo náboženské texty výrazně méně. "Je to výuka občanské výchovy, nebo Talmudu?", ptá se jazykový editor, který dále upozornil na sekci o "náboženské identitě v izraelské židovské společnosti". V této souvislosti učebnice vyprodukovala 500 slov vysvětlujících ultraortodoxní komunitu a jen 200 slov vysvětlujících sekulární společnost. Navíc sekularismus je prezentován pouze jako "popírání zavazující náboženské víry" spíše než pozitivní víra v rámci vlastního práva. S ohledem na náboženský sionismus Fitoussi uvedl, že učebnice prezentuje neúměrný počet osad na Západním břehu, které jsou spojeny s židovskou komunitou, jako "konkrétní vyjádření svého hlubokého spojení" s “izraelskou zemí, Státem Izrael a sionismem", aniž by se slovem zmínila o sporu o oprávněnost osad na Západním břehu. Fitoussi dále protestoval proti ideologicky a politicky motivovanému líčení historie. Incident (Altalena) z roku 1948, kdy vojácí zahájili palbu na loď přivážející zbraně (sionistické teroristické organizaci) Irgun, učebnice přirovnává k atentátu na izraelského premiéra Jicchaka Rabina nebo vraždě Emila Grunzweiga při demonstraci lidskoprávní organizace Peace Now v roce 1983. “Tato sekce není jen morálně a fakticky skandální; je to hrubá chyba, pokud jde o občanskou výchovu, protože se srovnávají činy ohavných zločinců, kteří se dopustili protiprávních vražedných činů, s rozhodnutím voleného předsedy vlády a ministra obrany, který nařídil izraelské armádě, aby proti milicím, které odmítly složit zbraně, zasáhla”, řekl Fitoussi. “Navíc to pokračovalo. V sekci k aktuální vlně útoků učebnice říká, že většina jich "byla spáchána arabskými občany Izraele", když ve skutečnosti za většinou stáli Palestinci z území okupovaného Východního Jeruzaléma, kteří nejsou izraelskými občany”, uvedl editor. V závěru Fitoussi ještě kritizoval zařazení citátu bývalého generálního prokurátora Menachema Mazuzy, který učebnice neguje. Mazuz vyslovil veřejností přijaté tvrzení, že Rabin byl zavražděn v důsledku podněcování, “což nebylo nikdy prokázáno”, stojí v učebnici. Ministerstvo školství k dopisu řeklo, že citace byly vybrány "tendenčně a selektivně a naprosto neodráží ducha celé knihy". Navíc, některé jsou údajně z dřívějšího návrhu knihy a v konečné verzi se neobjevují. Toto tvrzení je však pochybné, protože dopis byl napsán před pouhými třemi týdny.
Na náboženské texty zmíněného Maimonidese se nedávno odvolával lídr izraelské anti-arabské skupiny Lehava Benzi Gopstein, který vystoupil na panelu před studenty židovských škol ješívy a nabádal je k vypalování kostelů. Na panelu se diskutovalo o tom, zda je Židům přikázáno odstraňovat uctívání model, přičemž Gopstein reagoval kladně s odkazem na středověkého filozofa rabína Rambama, v Evropě známého jako Maimonidese, a židovský náboženský zákon – halacha. Kolegové na panelu se mu snažili oponovat, ale Gopstein si stál za tím, že křesťanské kostely s jejich modlami by měly být spáleny.
Ariel tvrdil, že v souladu s příběhem z Tóry z 12. století o Maimonidesovi, je židovskému lidu přikázáno zabíjet nežidy, kteří se odmítají zříci křesťanství a islámu a řídit se židovským právem. Ariel vykládal Maimonidesovo přikázání následovat sedm židovských zákonů slovy: "Zeptáte se jich, jestli se řídí sedmi zákony. Když ano, dovolíte jim žít. Když ne, mečem zabijete všechny jejich muže. Naživu necháte pouze ženy". Ariel pokračoval ve výkladu Tóry nabádáním Židů k zabíjení nežidů v ulicích a to včetně amerického prezidenta Obamy. "Maimonides říká, že jestli na ulici uvidíte osobu, která nedodržuje sedm zákonů — to je, co říká —když máte tu sílu, musíte ho zabít. Člověk v obecenstvu si chtěl rabínův výrok ujasnit a zopakoval výzvu: "Je nám přikázáno ho zabít". Ariel odpověděl: "Pardon?" Muž upřesnil svou poznámku: "Kážete nám ho zabít čím dříve, tím lépe". Rabín odpověděl: "To je důvod, proč máme Maimonidese, když vás někdo ohrožuje, hrozí, že vás zničí, zabije, zabijete ho první". Rabíni se snaží přesvědčit veřejnost a politiky, aby přijali zmíněných sedm zákonů do legislativy, přičemž rabíni tvrdí, že jejich návrh má podporu izraelského Ministerstva vnitra.
|
hlavní článkynejčtenějšíPalestinci v noci ubránili vesnici před dalším nájezdem osadníků, které agresivně bránila armáda Izraelští extrémisté zaútočili na další dům ve vesnici Duma, kde bylo upáleno dítě 85 Percent of Palestinians killed by Israel were Extra-Judicially Executed |